I hela mitt 61-åriga liv har jag rest kommunalt med omstigning på Handenterminalen. Fram till nyligen har terminalen varit en djupt deprimerande och inhuman, kvälls- och nattetid skrämmande miljö — ett nödvändigt ont att passera.
Därför har det varit så glädjande att få uppleva den förbättring och ökade bekvämlighet som den nya bussterminalen och andra förnyelsearbeten har medfört. Omstigningen i Handen har blivit en betydligt mer positiv upplevelse. Hela Haninge centrum har fått ett påtagligt lyft.
Den mest fantastiska manifestationen av denna metamorfos har varit den kulturscen som gått under namnet Haninge entré. Plötsligt bjöds vi resenärer på underbara kulturupplevelser där vi kom skyndande på väg mellan pendeltåg och buss. Gången från pendeltåget fylldes av ljuva toner från olika virtuosa pianister. På piazzan mellan rulltrapporna och bussterminalen möttes vi av de mest överraskande uppträdande med musik- och teaterstycken, clowner på styltor som blåste såpbubblor, dinosaurier och fantasidjur, folkliv med medmänniskor som spelade spel, drack kaffe, umgicks och njöt av solen, såg och sågs. Aldrig visste man vad som väntade just den här eftermiddagen. Jag vet att jag delade denna härliga känsla med väldigt många medmänniskor, Haningebor och förbipasserande resenärer som jag själv.
Själv blev jag alltid på gott humör av dessa kostnadsfria upplevelser som förgyllde mina resor — en känsla som höll i sig i timmar och dagar efteråt och som lämnade en välgörande permanent avtryck. Att får njuta av så glädjefulla, inspirerande intryck på en förr så nedslående plats var för mig ett mirakel.
Det var med sorg som jag i höstas fick veta att Haninge entré inte fick sitt kontrakt förnyat. Jag är övertygad om att Haninge kommun härmed begår ett allvarligt misstag. Med Haninge entré hade kommunen ett magiskt redskap genom vilket man med små resurser kunde åstadkomma sensationella resultat — för kommuninvånarnas och andras välmående och inspiration samt för kommunens image. Från pendeltågets entré bildades en naturlig scen som ledde i en axel ändå fram till Haninges storartade Kulturhus i fonden. Här fanns alla möjligheter att profilera Haninge och göra kommunen rikskänd genom en kostnadseffektiv satsning på kultur.
Haninge entré gjorde mer än någonsin några vakter eller övervakningskameror för att motverka negativa yttringar som kriminalitet, våld och vandalism, ersatte dessa med glädje, kreativitet och gemenskap.
Jag måste kalla det för en kulturskandal att släppa detta som så vackert har byggts upp med Haninge entré. Jag hoppas att Haninge kommun skall ompröva sitt negativa beslut.
Claes Britton
Författare och creative director