Åtta av tio personer som anser att deras kommersiella centrum erbjuder en fantastisk upplevelse tenderar också att säga att deras stad som helhet är attraktiv.
Det konstaterar den globala design- och arkitektbyrån Gensler i sin senaste Gensler City Pulse-studie. Där har de också identifierat vad som förklarar stadens kommersiella kärnas attraktivitet. Vi kan glatt konstatera att detta ligger helt i linje med Centrum för AMPs uppdrag att levandegöra och aktivera centrala offentliga platser. Sex dagar i veckan året om genomför vi platsaktivering och har därmed nyckeln till flera av framgångsfaktorerna som studien presenterar.
I studien identifierades 39 faktorer som grupperades i fyra kategorier – bekvämligheter, transportattribut, upplevelseattribut och aktiviteter. Nedan presenteras de tre viktigaste faktorerna i varje kategori där vi har markerat de faktorer som AMP-modellen har lösningar för.
En AMP kan lösa sex av de tolv viktigaste faktorerna:
Aktiviteter – att ha roligt
Vi erbjuder ett 50-tal evenemang per år på våra platser, såsom konserter, julmarknader, loppisar och vernissage.
Aktiviteter – att upptäcka nya saker
Genom ett 100-tal aktiviteter finns det nästan dagligen något nytt att upptäcka på en AMP-plats. Eftersom vi vill skapa platser där alla är välkomna erbjuder vi allt ifrån buggfest till pärlplattspyssel.
Bekvämlighet – närhet till park och natur
En AMP erbjuder alltid växtlighet enligt säsong och året runt finns sittplatser, med skugga eller värme beroende på årstid.
Upplevelse – överkomliga priser
Alla våra aktiviteter och evenemang är kostnadsfria.
Upplevelse – trygghet
Våra mätningar visar att upplevelsen av störande beteenden minskar med över 30 procent och skadegörelsen med 40 procent efter ett års AMP-verksamhet.
Transportattribut – lätt att navigera
Vår personal är på plats sex dagar i veckan, året runt. Det betyder att vi har koll på hur människor navigerar på en plats och vad som behövs för att skylta rätt. Och är inte skyltningen på plats, så svarar vår personal gärna på frågor och hjälper människor till rätta!
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det är många och väldigt varierande faktorer som tillsammans skapar en attraktiv stadskärna. Rådigheten över aspekterna ligger på många olika aktörer, som måste samarbeta och bidra inom sina ansvarsområden för att få till en bra helhet. Kommuner, fastighetsägare och centrumägare gör ett fantastiskt jobb med våra svenska stadskärnor över hela Sverige. Dock vet vi att tiden inte alltid räcker till för saker som ligger utanför kärnuppdraget hos dessa aktörer och att mandatfrågan är en svår nöt att knäcka när det gäller offentliga platser.
Som oberoende aktör sammanför vi kommun, fastighetsägare, medborgare och affärsidkare på en plats för att tillsammans skapa en positiv utveckling på en plats som vi har mandatet för.
Läs mer om vår modell här.
Gensler är en global design- och arkitektfirma med huvudkontor i San Francisco, Kalifornien. Det är den största arkitektbyrån i världen.